Henkilöstöravintoloiden kohdalla pätee sama sääntö kuin monen muunkin palveluntarjoajan kohdalla: kun kaikki on hyvin, tilanteeseen ei ole tarvetta reagoida, mutta kun jokin muuttuu, huomataan se välittömästi. Henkilöstöravintolan vaihto ei kuitenkaan ole se kaikista helpoin päätös. Missä tilanteissa henkilöstöravintolan vaihtoa kannattaa harkita?
Yhteistyö ei suju
Nykyisen palveluntarjoajan vaihtoon voi olla useita syitä. Monesti syynä on se, että yhteistyö nykyisen palveluntarjoajan kanssa ei yksinkertaisesti suju.
Olennainen tekijä asiakasyrityksen ja henkilöstöravintolapalvelujen tarjoajan välisessä yhteistyössä on ravintolapäällikkö. Ravintolapäällikkö on asiakkaalle päivittäin näkyvä avain- ja yhteyshenkilö – koko ravintolan toiminnan ydin ja sydän! Ravintolapäällikkö on vastuussa siitä, että asiakasyrityksen kanssa tehdyt sopimusehdot täyttyvät ja palvelun laatu pysyy korkealla. Siksi ravintolapäällikön ja yrityksen välisen yhteistyön täytyy olla mahdollisimman helppoa ja sujuvaa. Yhteistyön jatkuessa pitkään, ravintolapäälliköistä tulee monesti ikään kuin osa asiakasyrityksen omaa henkilökuntaa.
Hinta-laatusuhde ei ole kohdallaan
Nykyisen henkilöstöravintolapalvelun tarjoajan vaihtoon voi ajaa se, ettei asiakasyritys ole tyytyväinen saamaansa palveluun, eikä koe saavansa rahoilleen vastinetta. Vaihtoaikeita voivat kasvattaa epäreilulta tuntuvat hinnankorotukset tai ruoan laadun heikentyminen.
Ongelmat nykyisen ravintolan ruoan tai palvelun laadussa huomataan yleensä heti. Suomalaiset ovat perinteisesti huonoja antamaan positiivista palautetta, mutta negatiivinen palaute leviää helposti vaikuttaen myös ravintolan kävijämääriin.
Uudistumiskyky puuttuu
Joskus syynä nykyisen henkilöstöravintolapalvelun tarjoajan vaihtoon voi olla se, että ravintolasta ei enää löydy kehittämiskykyä ja -halua.
Monet yritykset kaipaavat henkilöstöravintolaltaan myös muita palveluja kuin perinteistä lounasta. Tällaisia voivat olla esimerkiksi edustustarjoilut, kahvila, aulapalvelut tai vaikkapa aamiaistarjoilu. Jos nykyinen henkilöstöravintola ei ole avoin uusille ideoille ja ajatuksille tai ota tarpeeksi hyvin huomioon henkilöstön tarpeita ja toiveita, motivoi se etsimään toista palveluntarjoajaa.
Henkilöstöravintoloiden tulisikin vastata sekä työntekijöiden että työnantajien muuttuneisiin tarpeisiin tarjoamalla aina asiakkaidensa tarpeita vastaavia palveluita.
Haluatko lisätietoja?
Lataa maksuton oppaamme Henkilöstöravintolapalveluiden ostajan opas saadaksesi lisätietoja siitä, mitä tulisi ottaa huomioon henkilöstöravintolapalveluja hankkiessa tai vaihtaessa.