Saavutettavuustyökalut

Mitkä tekijät vaikuttavat henkilöstöravintolan viihtyisyyteen?

Julkaistu 3.5.2016

Image for Mitkä tekijät vaikuttavat henkilöstöravintolan viihtyisyyteen?

Henkilöstöravintolaan tullaan lähtökohtaisesti syömään, mutta ruokailu on, paitsi lakisääteinen ateriointitauko, myös sosiaalinen tapahtuma työpäivän lomassa. Henkilöstöravintolassa viihtyminen on hyvän ruoan, palvelun ja asiakaskokemuksen lopputulema.

Mitä hyötyjä viihtyisästä henkilöstöravintolasta on yritykselle?

Viihtyisästä henkilöstöravintolasta on suoria taloudellisia hyötyjä yrityksesi liiketoiminnalle.

Hyvin suunniteltu ja ravitsemuksellisesti laadukas lounaskokonaisuus sekä erilaiset välipalat varmistavat työntekijöiden hyvän vireystilan säilymisen koko työpäivän ajan. Monipuolisella ruoalla on positiivinen vaikutus vastustuskykyyn ja sitä kautta muun muassa sairauspoissaolojen vähenemiseen.

Lataa maksuton oppaamme saadaksesi lisätietoja siitä, miten yrityksesi voisi hyötyä henkilöstöravintolasta.

Kun oma henkilöstöravintola tarjoaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa, ei työntekijöillä ole liian usein tarvetta lähteä muualle lounasaikaan. Näin vältytään ylipitkiltä lounastauoilta ja säästetään aikaa. Yhteinen lounas on hyvä hetki tiimiytymiseen ja ajatusten vaihtoon työkavereiden kesken.

Hyvä ruoka ei takaa viihtyisyyttä

Vaikka itse ruokailu ja maistuva ruoka ovat henkilöstöravintolatoiminnan keskiössä, on esimerkiksi ravintolan palvelun sujuvuudella ja nopeudella, melutasolla sekä sisustuksella vaikutusta siihen, miten hyvin henkilöstöravintolassa viihdytään ja miten palauttava ruokatauko työntekijälle on.

Henkilöstöravintolan viihtyisyys alkaa maukkaan ruoan ja vaihtuvien ruokalistojen lisäksi lähes itsestään selviltä pidetyistä asioista, kuten puhtaudesta, siisteydestä ja toimivista tilaratkaisuista. Lounasruuhkien vähentäminen esimerkiksi ravintolan kalustusta muuttamalla saa aikaan viihtyisämmän mielikuvan, jolla voi olla positiivisia vaikutuksia myös ravintolassa syövien kokonaismäärään.

Kaiken takana on ammattitaitoinen henkilökunta

Tärkein tekijä henkilöstöravintolan viihtyisyydessä on ammattitaitoinen henkilökunta, joka osaa kuunnella ja toteuttaa asiakkaan toiveet sekä lisätä näihin päälle vähän extraa. Ravintolan kauniilla verhoilla tai muilla somisteilla on harvoin merkitystä, jos palvelu ei pelaa tai ruoka on yksinkertaisesti huonolaatuista.

Viihtyisässä henkilöstöravintolassa onkin aina ripaus henkilökunnan vahvan ammattitaidon ja käsityöläisyyden tuomaa taikaa.

Haluatko lisätietoja?

Lataa maksuton Henkilöstöravintolapalveluiden ostajan oppaamme saadaksesi lisätietoja siitä, mitä tulisi ottaa huomioon henkilöstöravintolapalveluja hankkiessa tai vaihtaessa.