Henkilöstöravintola palvelee asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla silloin kun ravintolan palvelu, tuotteet sekä ilme vastaavat mahdollisimman hyvin asiakasyrityksen toiveita, arvoja ja tapaa toimia. Parhaassa tapauksessa yrityksen oma henkilöstöravintola toimiikin työntekijöiden yhteisenä olohuoneena, jonne on mukava mennä syömään, keskustelemaan, palautumaan ja viihtymään kiireisen päivän lomassa.
Palvelun räätälöinnin tavoitteena on taata asiakastyytyväisyys ja tukea siten asiakkaan liiketoimintaa. Tyytyväisyys takaa sen, että asiakasyrityksen työntekijät hyödyntävät henkilöstöravintolaa. Näin kaikki omaan henkilöstöravintolaan liittyvät potentiaaliset hyödyt työnantajalle ja työntekijöille saadaan konkretisoitua.
Palvelun räätälöinti
Henkilöstöravintolassa lähes kaikki sisustuksesta, palvelusta ja tarjonnasta lähtien on mahdollista räätälöidä asiakkaan toiveiden mukaan. Vain lainsäädäntö ja muun muassa Eviran asettamat säädökset rajoittavat luovuutta.
Ravintolan yleisilme on ensimmäinen asia, johon ihmisen huomio kiinnittyy hänen saapuessaan ruokailemaan. Yleisilme vaikuttaakin olennaisesti ravintolan viihtyisyyteen. Kenties perinteisin tapa muokata ravintolan ilmettä on muokata ravintolan sisustus esimerkiksi asiakasyrityksen brändivärien mukaiseksi. Ravintola voidaan myös sisustaa ja somistaa jonkin teeman, kuten esimerkiksi vuodenaikojen, juhlapyhien tai vaikkapa yrityksen toimialan ja tuotteiden mukaisesti.
Esimerkiksi metsäteollisuusalalla toimivan yrityksen henkilöstöravintolan teemaksi voidaan valita metsä. Värien ja muun sisustuksen lisäksi itse ruoassakin voidaan hyödyntää metsän antimia – marjoja, sieniä ja riistaa. Pääsääntöisesti vain taivas on suunnittelun rajana, mutta usein tilan koko, muoto, kalusteet sekä tietysti käytössä oleva budjetti asettavat omat rajoituksensa. Parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi suunnittelu tulisikin toteuttaa yhteisesti henkilöstöravintolan ja asiakkaan kesken.
Ruoan ja sisustuksen lisäksi myös muut palvelukokonaisuuteen kuuluvat tuotteet on hyvä räätälöidä yhteistyössä asiakkaan kanssa. On hyvä sopia esimerkiksi siitä, kuuluvatko kahvi tai jälkiruoka automaattisesti lounaan yhteyteen. Päivittäisessä toiminnassa voidaan myös räätälöidä tuotteiden vaihtuvuutta esimerkiksi tarjoamalla aamupäivisin aamupalatuotteita ja iltapäivisin tuoreita kahvileipiä ja pientä välipalaa.
Myös vastuullisuusasiat ovat yhä useammassa yrityksessä tärkeä strateginen valinta ja siksi asiakasyrityksen vastuullisuustavoitteita on tärkeä viedä eteenpäin myös henkilöstöravintolassa. Tavoitteita voidaan edistää esimerkiksi ruokahävikin minimoinnilla sekä raaka-aineiden järkevällä ja tehokkaalla käytöllä. Myös energiankulutukseen on hyvä kiinnittää huomiota.
Päätökset lähellä asiakasta
Henkilöstöravintolan palvelun räätälöintimahdollisuudet ja -tarpeet on syytä ottaa huomioon jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa palveluntarjoajan sekä asiakasyrityksen mahdollisesta yhteistyöstä keskusteltaessa. Suunnitteluun ja ideointiin kannattaa ottaa mukaan ravintolan henkilökuntaa.
Kun ravintolan toiminta ei perustu valmiiseen konseptiin, on asiakasyrityksen tarpeet ja toiveet mahdollista ottaa huomioon hyvinkin tarkasti. Jatkuvassa kehitystyössä byrokratia ja jäykkyys eivät toimi, vaan päätökset tulee tehdä aina mahdollisimman lähellä asiakasta. Henkilöstöravintolassa ravintolapäällikkö on usein se, joka tuntee ravintolan asiakkaat parhaiten ja voi reagoida nopeastikin saatuun palautteeseen.
Asiakaskunnasta riippuen henkilöstöravintolalta odotetaan yhä enemmän myös rohkeita ehdotuksia ja innovatiivisuutta. On tärkeää, että ravintolassa ollaan kartalla viimeisimmistä trendeistä. Näin lounaslistaa voidaan piristää tarjoamalla myös ajankohtaisia erikoisuuksia sekä esimerkiksi karppaajien makuun sopivia ruokia.
Uusia ideoita ja suunnittelun helppoutta
Palvelun räätälöinnin merkitys korostuu erilaisten henkilöstöravintolan kanssa yhteistyössä järjestettyjen edustustilaisuuksien ja -tapahtumien yhteydessä. Kun tuttu ravintola pystyy tarjoamaan monipuolisia palveluja perinteisen lounasruokailun ulkopuoleltakin, ei asiakkaan tarvitse käyttää aikaa sopivan pitopalvelun ja erillisen tilan etsimiseen. On tärkeää, että ravintolan tarjoama taipuu myös erikoisempien tilaisuuksien vaatimuksiin.
Isommat edustustilaisuudet kannattaa räätälöidä ja suunnitella tarkoin yhteistyössä asiakkaan kanssa. Mikäli selkeää teemaa ei vielä ole, voidaan ideoinnissa hyödyntää valmiita suunnittelurunkoja ja ideapohjia. Yleisesti on hyvä selvittää ainakin tilaisuuden henkilömäärä, budjetti, mahdollinen teema sekä esimerkiksi se, halutaanko osallistujien istuvan vai seisovan. Mukana voi myös olla erillinen ohjelmatoimisto suunnittelemassa ja toteuttamassa tilaisuutta.
Edustustilaisuudetkin mukailevat pitkälti nykypäivän trendejä. Tarjoiltavaksi ei haluta välttämättä enää perinteisiä wienereitä ja leivoksia, vaan esimerkiksi smoothieita ja macaroneja. Myös terveellisemmät tuotteet ovat kasvattaneet suosiotaan. Limonadeista on siirrytty erilaisiin makuvesiin ja luomutuoremehuihin ja tarjoiltavien suolaisten ja makeiden syötävien koko on pienentynyt.
Haluatko lisätietoja?
Lataa maksuton oppaamme Miten yrityksesi voisi hyötyä henkilöstöravintolasta? saadaksesi lisätietoja henkilöstöravintolan tuomista hyödyistä yrityksellesi.