Yksi Antellin perusarvoista ja toimintamme kulmakivistä on maku. Asiakastyytyväisyyden kehitystä ja ravintolan Maku-arvosanaa seurataan tarkasti paitsi toimipaikassa, myös koko Antellin tasolla. Pyrimme reagoimaan nopeasti ja avoimesti mahdollisiin ongelmiin ja pyydämme asiakkaita aktiivisesti antamaan palautetta.
Asiakaspalautetta kertyy tänä päivänä useista lähteistä. Asiakaspalautejärjestelmässä on jokaisella ravintolalla oma, yksilöllinen linkkinsä. Tänne kertyvät esim. nettisivujen ja ravintoloissa sijaitsevien palautetablettien kautta annetut palautteet. Digikanavista tulevan palautteen määrä kasvaa koko ajan, ja usein niiden kautta saadaan enemmän signaaleja asiakkailta kuin ns. “virallisia” palautekanavia pitkin. Lisäksi vaikkapa Googlen ja sosiaalisen median kanavien luonne nopeina viestintäkanavina nostavat vaatimustasoa myös reagointinopeuteen.
Loppuvuodesta 2020 yhteistyömme Keskon kanssa laajeni kahdeksaan uuteen henkilöstöravintolaan ympäri Suomen. Uusien ravintoloiden avaaminen korona-aikana tuo omia haasteitaan, mutta ravintoloista kerrotaan yhteistyön lähteneen sujumaan olosuhteisiin nähden hyvin.
Jo ennen ravintoloiden avaamista pyrittiin ruokalistasuunnittelu tekemään asiakkaiden toiveet huomioiden. Tulevat asiakkaat saivat kertoa toiveruoistaan sähköisessä suosikkiruokakyselyssä, ja näitä toiveita on lisätty ruokalistoille.
Asiakaspalautteita kuulostellaan esimerkiksi Kuopion Antell K-Caarassa herkällä korvalla. Ravintolapäällikkö Ulla kertoo, että hänen tavoitteenaan on antaa asiakkaille tunne siitä, että palautteisiin suhtaudutaan ravintolassa vakavasti ja arvostaen. “Me ollaan asiakaspalvelutyössä! Haluan, että palautteen antamiseen on asiakkaalla mahdollisimman matala kynnys. Pyrin itse mahdollisuuksien mukaan jututtamaan ruokailijoita päivittäin, ja kysyn palautetta ruuasta esimerkiksi asiakkaan hakiessa jälkiruokakahvia.”
Ravintolan oman palautejärjestelmän kautta on saatu mukavaa palautetta, ja myös kehitysehdotuksia on tullut. Kuopion K-Caaran ruokalistojen suunnittelussa huomioidaan Ullan sanoin “meidän poikien” toiveet. Perjantaisin, viikonlopun alkaessa, arvostavat asiakkaat hemmottelua esim. burgeri- tai tortillabuffan muodossa. Kun asiakas kokee tulevansa kuulluksi, on mukava tulla myös uudelleen. “Pyrimme saamaan mukavan ilmapiirin ravintolaan, meille pitää olla kiva tulla syömään”, Ulla kertoo.
* * * * * *
Lue myös: Aiempi uutinen nettisivuillamme Antellin ja Keskon yhteistyöstä